STD 2


LES NOVES TECNOLOGIES

Objectius

  • Reconèixer la influència de les TIC a la nostra vida quotidiana, personal i social, i elaborar estratègies psicopedagògiques per a la seva incorporació crítica.

Procediment

1. Lectura de l’ article:
Collera, V. (2012). El futuro de la lectura. EL País. Babelia. 15.9.2012 (pàgs. 10-11)
Primer llegir l’article en format digital: cultura.elpais.com/.../1347445405_451371..., després imprimir i tornar-lo a llegir en format paper.

  • Quina d’aquestes dues lectures consideres que ha estat més aprofundida? Quins continguts destacaries?
La lectura que ha estat més aprofundida és la que s'ha fet en paper, ja que ens és més fàcil concentrar-nos i es fa més còmode de llegir, perquè si es fa en ordinador saps que hi ha altres coses que potser tens més ganes de fer i que et distreuen, com ara les xarxes socials, i cansa més a la vista.

2.- Què en penseu de la següent afirmació ? 

Justificar la resposta Cada vegada esperem més de la tecnologia i menys dels humans. Ens sentim sols, ens fa por la intimitat. Estem connectats constantment. Ens dona la sensació d’estar en companyia sense haver de sotmetre’ns a les exigències de l’amistat, però el cert és que malgrat aquesta por a estar sols, sobretot alimentem relacions que podem controlar, les digitals. …. Hem de tornar a aprendre el valor de la solitud. (Sherry Turkie, 2012- EPS nº 1852- 25-3-2012).

Jo considero que aquesta afirmació és totalment certa, perquè avui en dia qui no està a les xarxes socials està considerat  un marginat social, ja no se'l te tan en compte o li és molt més complicat quedar amb els amics o saber coses d'aquests, coses que pot ser algú no tan amic sap. Ara quan per aquelles coses no tenim accés al món virtual dóna la sensació d'estar desconectat totalment de la societat i per tant, ens sentim sols i impotents. Per això, es pot dir que les xarxes socials han creat certa dependència d'elles i que s'han perdut molts valors i s'han canviat les maneres de conèixer a gent i de fer-hi una amistat digne.

SEGONS LA CLASSE:

Cada cop s'està perdent més el contacte amb les persones físiques, no donem tanta importància a quedar físicament com abans. Estem massa pendents de la tecnologia (whattsap, facebook...). Sinó estic a la xarxa no sóc ningú”: necessitem estar connectats a les tecnologies. Això al facebook s'aplica a la quantitat de gent que tens agregada; es creu que quantes més persones tens agregades, més “popular” ets, jo ho veig sobretot a les generacions que estan pujant; per exemple, ho veig a la meva germana, que ella li dóna molta importància a la quantitat de "m'agrada" que té en una foto, o a la quantitat de "amics" que té, quan més en tens, més popular i millor ets. Però des de sempre els amics són aquelles persones per les quals faries alguna cosa, i en el facebook hi ha gent que té 300, 500, 1000 persones; quan en realitat és impossible que una persona tingui tants amics. Una altra cosa que impacta del facebook es que per ser “amic/ga” d'una persona l'has de “sol·licitar”, quan des de sempre els amics es fan. Hi ha una pèrdua de la intimitat; tothom penja (fotos) i diu tot el que fa. Que tothom pugui saber el que fas i a on ho fas es molt perillòs. Si que hi ha certa privacitat i no tothom pot accedir a la teva informació fàcilment, però s'ha de saber gestionar aquesta privacitat i saber amb qui "acceptes amistat".


3.- Lectura dels articles:
Ortí, A. (2012). Cómo internet cambia nuestro cerebro. La Vanguardia- ES- 25-5-2012.
Rius, M. (2012). Mi otro yo de las redes sociales. La Vanguardia. Es / 22-6-2012.
Verdú, D. (2012). El fin de la cultura de los objetos. El País, 16-9-2012, pàgs. 34-35.

  • Com creus que Internet està afectant (positiva i negativa) la teva vida i la dels altres?
Jo crec que internet està afectant tan positiva com negativament a la vida de tothom. Positivament, perquè m'ha ajudat a solucionar moltes coses, dubtes o he pogut aprendre a tocar la guitarra, i també perquè a través de les xarxes socials he pogut conservar moltes amistats, com la de un amic que tinc a hungria, i alhora recuperar velles amistats que per raons vàries, quan erem petits, ens van separar i vam perdre el contacte. Negativament, perquè crec que perdo moltes hores a internet i les xarxes socials, i perquè, en general, crec que s'ha perdut el valor de l'amistat, si més no, ha canviat; ja que per a algú no es considera tan amic si no et parla pel facebook o si no fa certes coses que realment no són necessàries per considerar que sigui amic teu. Ja no es dóna tanta importància, sobretot els infants que pugen, a que un amic és aquell que físicament sempre estarà allà quan el necessitis. 

  • Creus que Internet afavoreix la cultura de la còpia?
Sí, internet afavoreix la cultura de la còpia, ja que tenim tota la informació a l'abast i amb dos clics podem copiar informació d'internet a la memòria del nostre ordinador, tot i que moltes vegades no sabem si aquesta informació que acabem de copiar és correcta o no, ja que tothom pot penjar a internet la informació que vulgui.

  • Quins continguts destacaries. Fer-ho de forma sintètica.

  • Com creus que aquests factors socials i culturals poden modificar la manera d’ensenyar i d’aprendre?

La intel·ligència es la capacitat d'adaptació a les noves tecnologies”.
L'educació s'ha d'adaptar a les noves tecnologies i no rebutjar-les, sinó tot el contrari, les han d'acceptar i aprofitar-les per utilitzar-les dins la classe.


4.- Elaborar una graella on s’especifiquin un mínim de 5 instruments vinculats a les TIC, per descriure les avantatges i inconvenients de cada tecnologia i les estratègies psicopedagògiques a tenir en consideració. Per exemple:
Tecnologia Avantatges Inconvenients Estratègies psicopedagògiques
Tecnologia
Avantatges
Incovenients
Estratègies psicopedagògiques
E-mail
- Comunicació senzilla i ràpida
- Estalvi de temps
- Globalització i immediatesa
- Connexió geogràfica distant
- Necessitat de l'internet impersonal
- Crea dependència
- Dispersió
- Pressió social
- Estrès
- Limitar-ne l'ús
- Ús de 2 correus
- Ensenyar a prioritzar la importància
- Fer migidiades digitals
Televisió
- Transmissió videogràfica ràpida d'informació
- Actualitat
- Entreteniment
- Addicció
- “Telebasura”
- En excés -> Vida sedentària
- Limitar-ne l'ús
- Fomentar l'activitat física
- Adequar la programació conforme l'edat i l'hora d'emissió
- Regular hores del son
Mòbil
- Comunicació ràpida
- Globalització
- Ús de SMS
- Entreteniment
- Mal interpretar
- Impersonal
- Necessitar de cobertura
- Control de consum
- Privacitat del número
- Controlar l'edat en que s'adquireix
Internet




Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada